سرخط خبرها

ورزش همگانی در خواب غفلت | بیگانه با «ورزش روزانه»

  • کد خبر: ۱۷۵۸۸۷
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
ورزش همگانی در خواب غفلت | بیگانه با «ورزش روزانه»
فقط ۱۵ هزار مشهدی هر روز در ورزش همگانی بوستان‌های شهر شرکت می‌کنند.

خانواده پنج‌نفره با لباس‌های هماهنگ و قمقمه آب در دست، خودشان را به خنکای اول صبح بوستان بزرگ شهر رسانده‌اند تا در ضیافت ورزش صبحگاهی شرکت کنند. پدر و مادر با سه فرزندشان سحرخیزی اولین روز مرداد را به خواب شیرین صبحگاهی ترجیح داده و برای ورزش به بوستان ملت آمده‌اند. ساعت ۶ است و خنکای نسیم صبحگاهی هیچ نشانی از گرمای تابستان داغ ۱۴۰۲ ندارد. اینجا بوستان بزرگ ملت است.

پارک بزرگ شهر که سال‌ها هر صبح میزبان ورزشکاران و ورزش‌دوستانی است که در کنار حرفه‌ای‌ها به نیت ورزش همگانی و سلامت تن به آنجا می‌روند، حالا هم در گرم‌ترین روز‌های سال میزبان پیر و جوان و کوچک و بزرگی است که می‌خواهند با ورزش به کالبد خسته از زندگی روزمره‌شان صفایی بدهند. ورزش همگانی و به‌ویژه ورزش صبحگاهی که به‌واسطه حضور بزرگان این رشته در خراسان و شهر مشهد ریشه دارد، بیش از هر زمانی می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند، اما همین ورزش ساده هم دستخوش حواشی و مشکلاتی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

حوض چشمی، خاستگاه ورزش همگانی

سال ۱۳۵۷ بود که مرحوم ابوالحسن معدلی، بنیان‌گذار ورزش همگانی و صبحگاهی در بوستان ملت مشهد، اولین گروه ورزش‌‎ صبحگاهی را راه‌اندازی کرد. آن موقع کسی چه می‌دانست حوض چشمی بوستان بزرگ شهر یک روز به پاتوق ورزشکاران و ورزش‌دوستانی بدل می‌شود که هر روز صبح خواب را بر چشمانشان حرام می‌کنند تا دور آن جمع شوند و مشق ورزش کنند؛ پاتوقی که روزانه بیش از پانصد ورزشکار صبح‌ها دور آن جمع می‌شوند و ورزش می‌کنند. گروه کوچک مرحوم معدلی که روزی روزگاری در اواخر دهه ۵۰ گرد حوض چشمی آمدند تا بنیان ورزش همگانی را در این شهر بگذارند، امروز به گروه‌های بزرگ‌تر و متعددی بدل شده است که هرکدام در گوشه و کناری از این شهر به ورزش روزانه و ارزان می‌پردازند.

ورزش روزانه و ارزان برای مردم

۳۵ گروه ورزش روزانه در شهر مشهد وجود دارد که بنا بر اظهارات مسئول کمیته ورزش روزانه هیئت ورزش‌های همگانی خراسان‌رضوی در بوستان‌های مختلف شهر ورزش می‌کنند. از گروه نشاط و ملت گرفته تا حس برتر و همت و...؛ گروه‌هایی که هرکدام از بیست تا ششصد عضو دارند. حسن روحی، مسئول کمیته ورزش‌های روزانه استان، در این‌باره آمار جالبی می‌دهد.

او مدعی است بیش از ۱۵ هزار نفر روزانه در شهر مشهد به ورزش‌های روزانه پارکی اعم از ورزش‌های صبحگاهی، عصرگاهی و شامگاهی می‌پردازند. بر این اساس صبح‌ها از ساعت ۴:۳۰ تا ۸ گروه ورزش‌های صبحگاهی، از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ گروه ورزش‌های عصرگاهی و ۲۱ تا ۲۳ گروه ورزش‌های شامگاهی در بوستان‌ها ورزش می‌کنند.

از حرکات کششی تا ایروبیک در هوای تازه

ورزش‌های روزانه بیشتر شامل حرکات هوازی و کششی و حرکات تند و نرم است. در این میان ایروبیک با موسیقی و برخی حرکات بدن‌سازی که با دنبل انجام می‌گیرد هم به این موارد اضافه می‌شود تا یک بسته کامل آمادگی جسمانی و حرکات اصلاحی برای مردمی که با نیت ورزش به گروه‌های ورزشی بوستان‌های شهر می‌روند، آماده شود. حسن یعقوب‌نژاد، مسئول کمیته ورزش‌های روزانه مشهد، در این‌باره می‌گوید: هفته‌ای سه جلسه ورزش‌های ما شامل حرکات ایروبیک است و هفته‌ای سه جلسه هم کار با دنبل داریم تا کسانی که به حرکات بدن‌سازی هم علاقه‌مند هستند، از این ورزش‌ها بهره ببرند.

وقتی پای عشق در میان است، نه پول!

فعالیت گروه‌های ورزشی در دسته‌های ورزش صبحگاهی، عصرگاهی و شامگاهی همواره با مشکل‌هایی همراه بوده است؛ ازجمله اینکه بسیاری از اهالی ورزش معتقدند فعالیت این گروه‌ها بدون نظارت و مجوز رسمی نهاد‌های ذی‌ربط و استفاده‌نکردن از مربیان دارای مدرک مربیگری کار درستی نیست؛ مسئله‌ای که مسئولان ورزش همگانی شهر به آن پاسخ روشنی می‌دهند و مدعی‌اند در یک‌سال گذشته دست‌کم چهل مربی ورزش صبحگاهی بوستان‌های مشهد مدرک مربیگری گرفته‌اند.

در این بین آن‌ها می‌گویند گروه‌های فعال زیر نظر هیئت ورزش‌های همگانی مشهد و استان هستند و بحث نداشتن مجوز آن‌ها غلط است. مسئول کمیته ورزش‌های روزانه هیئت ورزش‌های همگانی مشهد درباره مدارک مربیگری می‌گوید: مدرک رسمی فدراسیون را شاید چند مربی بیشتر نداشته باشند، اما اداره‌کل ورزش‌وجوانان چند جلسه برگزار کرده و آموزش‌های لازم برای مربیگری آمادگی جسمانی و حرکات اصلاحی داشته است و مربیان ما همه در این جلسات شرکت کرده‌اند.

حسن روحی که خود یک گروه ورزش صبحگاهی در بوستان بزرگ شهر دارد، می‌گوید: واقعیت آن است که هر کسی برای ورزش به پارک می‌آید، از سر عشق است و بیشتر هم با خانواده‌هایشان می‌آیند. ورزش ارزان‌ترین راه برای سلامت جامعه است و ما هیچ هزینه‌ای از مردم بابت حضور در این گروه‌ها و فعالیت‌های ورزشی نمی‌گیریم. حسن یعقوب‌نژاد هم در این‌باره می‌گوید: باید جامعه را به سمتی بکشانیم که به ورزش روی آورد، نه اینکه با برخی حرف‌وحدیث‌ها مردم را از ورزش زده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->